8. mai markeres på Tingvoll

Søndag 8 mai blir det frigjørings- og veteranmarkering ved Eidsvoll kirke. Publikum oppfordres til å slutte opp om arrangementet som begynner kl.16.00 og ventes å vare ca. en halv time.

Markeringen vil foregå ved bautaen over falne fra Eidsvoll i krigen 1940-1945, like ved inngangen til kirkegården.

Stortingsrepresentant Sonja Sjøli holder tale og Eidsvoll janitsjar spiller. Ved bautaen blir det flaggmarkering og kransenedleggelse. Badet Kulturtun er deretter åpent for kaffeservering.

Eidsvoll Forsvarsforening, Eidsvoll kommune, Heimevernet, veteranforeningen NVIO og Norske Reserveoffiserers forening NROF er sammen om arrangementet. HV og NVIO deltar med sine respektive flagg. Som bakgrunn for markeringen ligger Regjeringen ønske om at den tradisjonelle frigjøringsdagen også skal være nasjonal veterandag. Veteranmarkering denne dagen er et forholdsvis nytt begrep og omfatter veteraner fra 2. verdenskrig, Koreakrigen, Tysklandsbrigadene og med spesielt fokus på veteraner fra internasjonale FN- og NATO-operasjoner helt fram til i dag.