Hans Majestet Kongens Garde moderniseres

Med bl.a nye skarpskyttervåpen og pansrede kjøretøy blir Garden en “spiss” avdeling for vakthold og sikring i hovedstaden.

Moderniseringen er en følge av 22.juli 2011 og ble vedtatt i Langtidsplanen for Forsvaret den 14 juni 2012 Høsten to år siden foreslo Forsvarssjef Sunde dersom det ikke ble bevilget mere penger til Forsvaret å gjøre Garden om til en ren paradeavdeling. Dette møtte sterk motstand og så kom 22. juli. Garden viste seg som et effektivt verktøy i Oslo, og i vår ble de rundt 1100 soldatene tildelt et såkalt "hovedstadsoppdrag". Som følge av omleggingene vil vaktdøgnene på Slottet, Skaugum og Akershus festning bli organiseres annerledes.

Den daglige vaktavløsningen på Slottet, som er en institusjon i bybildet og en betydelig turistattraksjon forblir uendret. Tirsdag 30.10 og onsdag 31.10 sto tungt bevæpnede gardister vakt utenfor UD, under øvelse "Tyr" i Oslo. Slik vil byens innbyggere bli mer vant til å se Garden, og ikke bare i paradeuniformene. Gardesjefen, Oberstløytnant Ole Anders Øie ser fram til endringene for Oslos hæravdeling - Vi øker evnen til å drive militært vakthold av bygninger i Oslo. Vi får nye våpen og annet nytt materiell, som kjøretøy med en helt annen stridsevne enn dem vi har i dag, sier han til Aftenposten.

Ett av gardekompaniene får en pansret tropp samt en jegertropp og blir et slagkraftig enhet med også skarpskyttere. - Siden vi får tyngre kjøretøy, vil vognførerne være yrkessoldater fordi utdanningen til dette tar lang tid. Men Garden skal fortsatt være en vernepliktsavdeling, sier Øie til Aftenposten.

Dette vil skje med Garden innen neste sommer:
  • Hele avdelingen strømlinjeformes mot militært vakthold.
  • Sanitetsenheten kan få pansrede kjøretøy av typen SISU, som i dag brukes i Afghanistan.  De får bedre nattutstyr og skarpskyttervåpen.
  • Jegertroppen kan få inntil ti såkalte multikjøretøy, som i dag brukes av spesialstyrkene og med en helt annen stridsevne enn dagens feltvogner. Jegertroppen skal fortsatt kunne gå vakter, men fokus er på militær beredskap.
  • 18 måneders tjeneste
For å ha glede av høyt utdannede soldater i en lengre periode enn det som er vanlig i dag, ønsker Garden å utvide førstegangstjenesten for gardister til 18 måneder. Dette er aktuelt i flere avdelinger i Hæren, fordi våpen og annet materiell er så avansert at opplæringen tar lang tid.