Karsten Alnæs til Kafe Henrik 17. oktober

Torsdag 17. oktober inviterer Eidsvoll Forsvarsforening og Eidsvoll Bibliotek til foredrag med forfatter Karsten Alnæs i Kafe Henrik. Boken «1814- Mirakelenes år» danner bakteppe for foredraget.

Alnæs vil snakke om drivkreftene som førte til 1814, og årsakene til at året fikk en så heldig utgang for nasjonal selvstendighet og politisk frihet. Men fikk vi egentlig et demokrati i 1814?

Dessuten vil han også snakke om soldatenes og offisererenes brutale hverdag under krigen i juli og august samme år, hva de måtte gjennomlide og hva vi har å takke dem for.

Foredraget starter kl. 19.00
Fri entre
Kaffe/Kake kr. 50,-

Karsten Alnæs - 1814- Mirakelenes år«1814- Mirakelenes år» handler om det dramatiske og merkelige året 1814, da Norge fikk sin egen Grunnlov og resultatet av krigene ute i Europa førte til at landet vårt ble skilt fra Danmark og kom i union med Sverige. En viktig del av handlingen beskriver grunnlovsarbeidet på Eidsvoll våren 1814 og valget av Christian Frederik til norsk konge. Men også krigshandlingene i juli og august, etter at Karl Johans tropper gikk inn i Norge, er levende beskrevet. Den korte, men dramatiske krigen endte med norsk nederlag, men vi fikk beholde Grunnloven.

Fra forlagets forhåndsomtale av boken