Kongens menn fraktet ammunisjon under Stortingets åpning

2. oktober åpnet Kong Harald Stortinget samtidig som to biler fra kongens eskortetjeneste fraktet ammunisjon fra Rena leir til Oslo.

Kongens biler kjørte rett igjennom veisperringene på E-6 kort tid før sprengning, og ble få dager senere anmeldt av Veivesenet for denne hendelsen. På forhånd hadde eskortetjenestens leder fått klarsignal fra Hedemarkspolitiet til å passere sperringene. Beskjeden kom imidlertid ikke fram til anleggsstedet i tide.

Oslopolitiet hadde den dagen slått terroralarm grunnet trusler fra en privatperson som ennå ikke var pågrepet da stortingsåpningen skulle begynne. Det var også kjent at vedkommende hadde kjøpt 60 liter diesel. Politiet ba derfor Forsvaret om hjelp med helikoptre til å overvåke sentrum under Stortingsåpningen. Ammunisjonen skulle til Forsvarets Spesialkommando som del av ønsket militær bistand. Bistandsanmodningen ble imidlertid ikke godkjent av Justisdepartementet og helikopterstøtten falt bort. Åpningen av Stortinget gikk sin gang, og privatpersonen som var årsaken til politiets reaksjon ble tatt noe senere.