Tysk utstilling på bygdetunet

Første helgen i juni var det sesongsåpning på Eidsvoll Bygdetun, og i den forbindelse hadde Okkupasjonsmuseet alliert seg med en gruppe krigskjøretøyentusiaster fra Hamartraktene.

Det var Morten Grorud, som før øvrig driver et meget spesielt bilverksted på Åshøgda i Ringsaker, som fikk en henvendelse fra Bjørn Dalbo om han kunne samle sine ”tropper” og stille med tysk materiell under sesongsåpningen på Eidsvoll Bygdetun.

Okkupasjonsmuseet har i flere år hatt utstillinger av alliert materiell, men hadde nå lyst på en tysk utstilling. Grorud og kompani tente umiddelbart på ideen, og så på dette som en perfekt anledning til å vise frem kjøretøy og utstyr som de hadde pusset opp gjennom flere år.

Mye arbeid
Gjennom hele vinteren hadde de holdt på med arbeidskvelder på Mariendal Bil, som øvrig drives av brødrene Morten og Arild Grorud, for å forbrede sommerens treff og utstillinger. De jobbet mye med en Hanomag der både kanon og feltkjøkken fikk ny lakk. En Opel Blitz, som for øvrig alltid er i god stand, fikk gjennom vinteren kun noen små justeringer. De har også en Tatra som var et restaureringsobjekt for halvannet år siden. Denne rakk de akkurat å få ferdig med skilter kun to uker før utstillingen. Tsjekkeren fremstår nå som komplett og helt original. Trolig er dette den mest komplette og originale av de fire gjenlevende kjøretøyene som man vet finnes.

Vellykket utstilling
Selve utstillingen gikk meget bra. Været var perfekt og utstillingen var godt besøkt. Mange var nysgjerrige på utstyret og kjøretøyene, og det vanket mange godord til gjengen fra Ringsaker. Det planlegges å ha både en tysk og alliert utstilling til neste år, så gjengen fra Hedmarken vil bli å se også i 2013.

Se bilder fra utstillingen her

Se video fra Mariendal Bil her (NRK)