Vellykket Danmarkstur

Årets utenlandstur for Eidsvoll Forsvarsforening var lagt til vårt nærmeste ferieland Danmark, der det er godt å være norsk. 18 deltagere gjorde dansker av seg i tre dager, og turen gikk av stabelen fra 15. til 18. august.

Med innleid buss var første delmål Møvig Fort (Batterie Vara) rett vest for Kristiansand. Her står verdens nest største kanon montert på land, og er en del av et kanonbatteri bygget av den tyske okkupasjonsmakten 1941-1944. Tre av planlagte fire kanoner ble bygget, og sammen med et tilsvarende batterianlegg ved Hanstholm i Danmark sperret tyskerne Kattegat. Guiden gav oss innblikk i dyster norsk historie og vi lot oss imponere over dimensjoner og skuddvidder.
Superspeed 1 sendte oss imidlertid trygt over til Hirtshals og dansk motorvei brakte den lilla Nettbussen til Aalborg og basen vår på Helnan Phønix Hotel.

Dag to omfattet først Aalborg Forsvars- og Garnisonsmuseum som ligger i Aalborgs vestby, med en imponerende samling dansk militærhistorie, men også den sivile beredskapens historie. Museet åpnet for elleve år siden og er et godt eksempel på hva en pensjonert offiser med de rette kontakter og en enorm motivasjon kan få satt i gang. Museet dekker ca. 15000 m2 og er innredet i en stor hangar som var del av sjøflyplassen Seefliegerhorst Aalborg, etablert etter Danmarks kapitulasjon i 1940.

Etter en lunsjstopp i hjertet av Danmarks største skog, Rold Skov med sine 8600 hektar, fikk vi omvisning i Havnø Mølle. Den ligger ved Mariager fjord, øst for Hadsund og syd for landsbyen Visborg. Bygget i 1842 med hjørnestolper av solid norsk furutømmer og i Hollandsk stil er den Nord-Jyllands eldste bevarte vindmølle og var i drift fram til 1927. Møllen tilhørte Havnø Herregård og formålet var å produsere bygg-gryn for det norske markedet.

Nest siste dag i Danmark innebar besøk i Dansk Landbrugsmuseum, nasjonalt museum for landbruk, mat og tilhørende industrier. På 8000 m2 finnes maskiner og kjøretøyer for arbeid og fritid, samt utstillinger om bondelivets utvikling. Museet ble opprettet i 1889 og ligger i tilknytning til Herregårdsmuseet Gammel Estrup.

Vi besøkte så Aarhus Gamle By, 75 bygninger samlet inn fra 20 ulike bystrøk over hele Danmark til et samlet bymessig utendørsmuseum åpnet i 1914 og den gang verdens første i sitt slag. Museumsområdet ligger nordøst i Aarhus.

Returen søndag via Hirtshals og Larvik satte punktum for fire dager med fint sommervær og god dansk mat med godt drikke til.